Jeżeli szukacie pomysłu na śniadanie lub szybką między posiłkową przekąskę :) to mam coś pysznego, pożywnego, a przy okazji wzmacniającego nasz układ odpornościowy. Jest to odżywczy mus mango - banan wzmacniający nasz układ odpornościowy z dodatkiem pyłku kwiatowego.

O właściwościach pyłku kwiatowego pisałam więcej w poście o naturalnych sposobach wzmocnienia odporności.  Gorąco zachęcam do przeczytania jeżeli w ostatnim czasie Wasze zdrowie szwankuje i nie bardzo Wiecie czym wzmocnić odporność organizmu.

Lubię przygotowywać musy bo są szybkie do zrobienia, bardzo pożywne i jest to świetny sposób na przemycenie niejadkom tego czego normalnie by nie tknęły. Jednym z takich produktów jest np. pyłek kwiatowy – wiem, że wielu rodziców ma problem z przemyceniem pyłku kwiatowego dzieciom do posiłku (no umówmy się nie każdemu musi smakować:) jednak po zmieleniu pyłku i wrzuceniu go do musu nie jest wcale wyczuwalny także 1:0 dla rodziców 🙂


MUS MANGO-BANAN – PRZEPIS:


  • 2 banany,
  • 2 plastry ananasa,
  • 1 mango,
  • 1 łyżka pyłku kwiatowego,
  • 1/4 szklanki mleka roślinnego lub łyżka naturalnego jogurtu, (można również całkowicie pominąć dodatek produktów mlecznych)

Mus – wykonanie:

Wszystkie owoce umieszczamy w blenderze, mikserze. Dodajemy mleko lub jogurt, pyłek kwiatowy i miksujemy do uzyskania jednolitej konsystencji. Pyłek kwiatowy można również wcześniej zmielić np. w młynku do kawy lub rozgnieść w moździerzu i dodać na końcu do musu. Czasem w musie zostają nierozdrobnione kuleczki (mi to nie przeszkadza, ale dziecko zauważy :). Jeżeli odstawimy mus na 15 min. to kuleczki same się rozpuszczą w musie tak czy siak także wybór zostawiam Wam.

odżywczy mus

SŁOWO O SAMYCH OWOCACH I PYŁKU  W MUSIE :

–>MANGO : jest bogatym źródłem witaminy C i witamin z grupy B, które wzmacniają system nerwowy i odpornościowy. Zawiera witaminę A i E, które korzystnie wpływają na kondycję skóry i zdrowie oczu. Obecne w dojrzałych owocach mango enzymy wspomagają trawienie białek. Jest bogate w miedź, potas i magnez (wysoka zawartość potasu pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi). Dzięki dużej zawartości witaminy C, mango ułatwia przyswajanie żelaza pochodzącego z produktów roślinnych. Jest źródłem błonnika pokarmowego (który obniża poziom cholesterolu we krwi).

–>BANANY: Banany są źródłem magnezu znanego ze swych antystresowych właściwości oraz uspokajającego wpływu na układ nerwowy.Oprócz magnezu banany zawierają także tryptofan. Podczas jego rozkładu w organizmie wytwarzana jest serotonina nazywana często hormonem szczęścia. Wpływa ona na poprawę stanu psychicznego wywołując uczucie przyjemności lub wręcz euforii. Banany dzięki swej miękkiej i delikatnej strukturze nie drażnią układu pokarmowego osób chorych na wrzody żołądka. Ponadto owoce te mają zdolność neutralizacji kwasów żołądkowych prowadzącą do redukcji bólu. Występujące w bananach witamina C, A, E nazywane też witaminami młodości to silne antyutleniacze chroniące skórę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników przyśpieszających jej starzenie. Antyoksydacyjne działanie mają również zawarte w bananach selen, cynk i miedź.

–>ANANAS:

jest bogactwem witamin i składników mineralnych. Dostarcza bardzo dużej ilości witaminy C która należy do naturalnych substancji antyoksydacyjnych. Wzmacnia odporność organizmu.  Hamuje procesy starzenia się skóry oraz zapobiega rozwojowi licznych chorób, takich jak nowotwory czy miażdżyca. Ananas jest również źródłem wielu innych witamin: B1, B2, B3, B6, kwasu foliowego oraz wit.  A, E, K. W jego składzie występują niezbędne organizmowi minerały: potas, magnez, wapń, fosfor, mangan, miedź, żelazo, cynk oraz sód. Ananas dostarcza również błonnika pokarmowego, który przyspiesza procesy przemiany materii i działa oczyszczająco na jelita. Ważnym składnikiem ananasa jest grupa enzymów o nazwie bromelaina, która odpowiada za liczne właściwości lecznicze owocu. Działa przeciwzapalnie, przeciwobrzękowo oraz łagodząco na ból. Ananas jest owocem niskokalorycznym – w 100 g dostarcza około 50 kcal.

–>PYŁEK KWIATOWY : znajduje się ponadto 36 makro- i mikroelementów ( żelazo, miedź, magnez, mangan, cynk, wapń, fosfor, potas, srebro, krzem, nikiel). Stanowi bogate źródło witamin rozpuszczalnych w wodzie i w tłuszczach. W pyłku kwiatowym znajdziemy enzymy, które umożliwiają bądź przyspieszają wiele procesów metabolicznych zachodzących w naszym organizmie. Posiada działanie antyhistaminowe (łagodzi alergie), oczyszcza organizm z toksyn, wspomaga leczenie dróg żółciowych. Pozwala uzupełnić w krótkim czasie braki pierwiastków, dlatego polecany jest osobom, których dieta zawiera zbyt mało świeżej żywności. Polecany dla osób po ciężkim wysiłku fizycznym potrzebujących szybkiej regeneracji. Pyłek kwiatowy posiada właściwości przeciwbakteryjne, grzybobójcze. Wspomaga się nim leczenie po antybiotykach.

Co zrobić ze skórkami ?

Zawsze można wykorzystać pozostałości po potrawach, które przygotowujemy i tak skórki banana można wykorzystać aby wypastować buty, przygotować nawóz pod rośliny, zrobić maseczkę, czy przygotować pastę do czyszczenia srebra. Ze skórki ananasa można przygotować pyszny kompot do picia lub zrobić fermentowaną herbatę. Skórki mango zaś możesz przerobić na chrupiące frytki. Obierz mango, a skórkę pokrój na kawałki i upiecz w piekarniku. Skórkę z mango możesz zamarynować podobnie jak zielone ogórki. Można również zetrzeć skórkę na tarce i dodawać do sałatek, koktajli i innych potraw. Oczywiście możesz również zjeść skórkę na surowo, jeśli odpowiada ci jej smak.

Jeżeli tak jak ja lubisz koktajle owocowe zerknij co możesz wyczarować z jarmużu.

 

29 grudnia 2018

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ

DODAJ KOMENTARZ